Honda CB1000R Forum banner

1 - 11 of 11 Posts

·
Registered
618 Posts
Discussion Starter #1
Ik las in een ander bericht dat Theo al ervaring heeft met Hyperpro. Bij wijze van experiment had ik graag andere veren in de vork vooraan gezet. Is er iemand vertrouwd met dit gegeven en meer nog, hoe staat Hyperpro kwaliteitsgezien tov WP of zo ... en zou een setje veren nog beter zijn dan het standaard materiaal ...

tnx

·
Registered
109 Posts
ik heb hyperpro's gehad op mijn CB900, de CB werd veel strakker maar het comfort gaat er we op achteruit. ik zou zeker ook de achterveer vervangen ( niet de gehele schokbreker) om het geheel lekker strak te houden, met een strakke voorkant en een zwiebelende achterkant ben je nog nergens...

verschil tussen hyperpro en WP is dat hyp. progressieve veren zijn en WP's zijn ineair. een lineaire gedraagt zich over de gehele veerweg constant terwijl en progressieve "harder" is naarmate je verder moet inveren.

mijn CB900 had een niet regelbare voorvork dus heb ik toen voor de progressieve veren gekozen ( setprijs was €325 ongeveer)

aan u avatar te zien zou ik voor WP gaan, daar kan je geloof ik voor veren kiezen naargelang je gewicht :angel , op de site van Steven Casaer staan dacht ik prijzen voor öhlins veren. denk dat het voor je site zeer interessant gaat zijn als je hem eens een bezoekje brengt ( http://www.bikesetup.be/)

gr T

·
Registered
618 Posts
Discussion Starter #3
Tnx Tom, die avatar is wel grappig, maar gelukkig is het zo erg nog niet, alhouwel ik toch stilaan mag gaan oppassen :shake ... Steven ken ik persoonlijk, tijd mee samengewerkt. Hij wou de motor wel eens bekijken, ik ben er nog niet uit, temeer omdat hij voorlopig nog voldoet. Maar ik zou er eens kunnen passeren, da's waar. Volgens Steven zou de achterdemper voor straatgebruik moeten volstaan.

·
Registered
109 Posts
heb je al eens met je instellingen getest? ik weeg zelf rond de 90 kg ( aan de verkeerde kant zelfs) en vond de originele settings veel te slap.

ik heb de veervoorspanning met 1,5 toer verhoogt en mijn in en uitgaande demping staan een tour open ( dus eerst volledig dicht en dan terug )

achteraan 2 "klikken" meer veervoorspanning en een tour meer demping

( zou eigenlijk mijn boekje moeten checken, daar heb ik het in opgeschreven )

gr Tom

·
Registered
618 Posts
Discussion Starter #5
Ze is bij mij ook wat strakker hoor ... maar weet ook niet welke standen juist ... voorlopig prima naar mijn wens.

·
Registered
269 Posts
Met vering heb ik vanuit mijn rol als raceteam eigenaar inderdaad heel veel te maken gehad!
Ook met de verschillende grote merken als WP/Hyperpro/Ohlins/Fast ace/ Marzocchi/HK/Wilbers etc.

Mijn (kritisch geworden) mening aangaande de diverse merken en de rol van vering wil ik wel delen.
Ook ten opzichte van de CB.

Mijn stelling is dat;

Met een goed afgestelde vering, win je meer rondetijdwinst dan met meer vermogen!

Goede vering is een “never ending story” !
(Wat voor de ene baan goed is, werkt minder goed op een andere, zeker als de invloed van de omstandigheden zoals wegdek, weer, lucht temperatuur, wordt meegenomen….Maar ook hoe sneller je rond gaat, hoe eerder je weer tegen de beperkingen van de vering (afstelling)loopt)

Goed werkende vering is een behoorlijk “personal thing” vooral je rijstijl en rijvaardigheid is bepalend!

Andere vering is altijd beter dan standaard vering!
(Zeker als de gebruikers doelen van de rijder verder weg liggen van het concept idee van de fabrikant…) (Ik bedoel een standaard R1 waar je sportief mee gaat rijden behoeft minder aanpassing dan een RT van BMW)

Alle grote merken, maken uitstekende veringproducten!
Natuurlijk probeert een ieder er een eigen indentiteit aan te geven zoals Hyperpo met zijn progessive veren en WP met zijn Superbike ervaring en Wilbers met zijn MX ding…maar dat is commercieel gewauwel.
Wat rest is…. prijs/kwaliteit/bereikbaarheid/service/imago e.d.

En niet te onderschatten…….ik ben maar heeeel weinig mensen in die 10 jaar tegen gekomen die echt verstand van afstellen hebben!!....Robin Duyzers van Hyperpro kan ik inderdaad aanbevelen.
Vergis je niet in de complexheid van vering afstellen!
Ook ik heb serieuze pogingen gedaan het te doorgronden……!

Laatste stelling;
Goede vering gaat nooit zonder een goede band!
Een vaak zeer onderschatte wetenschap, vanuit mijn Michelin circuitservice periode geleerd!!

Nu naar de CB 1000 R;

Bovenstaand heb ik het over racen!!
Iedere 100ste seconde telt…wel of geen podium!
Met een CB ga je nooit racen! Dan heb je de verkeerde bike gekocht.
Dan zijn er wel betere concepten te koop!
Met deze kun je in principe lekker met een chick achterop ook lekker rond rijden…toch?
Een berg bagage is ook ruimte voor gemaakt door vriend Honda!

Sportief/pittig rijden met een CB moet wel makkelijk kunnen!
Standaard afstelling, aangenomen dat alle bikes identiek staan afgesteld, is vooral aan frontzijde te zacht voor sportief rijden.

Hij duikt te snel in, ik denk dat dit net niet, oem is op te lossen, zonder concessies te doen aan andere noodzakelijke eigenschappen.

Wel met een aanpassing intern zoals andere veren, lees meer torsie per mm2 is dit op te lossen. Merk maakt niet uit en karakteristiek ook niet.
Dat gecombineerd met andere (betere) olie, vaak iets dikker zal een verbeterde sportieve setup geven.

Achtershock weet ik (nog) niet, natuurlijk zal een race shock je veel voordelen opleveren maar je levert nogal in al je duo gaat rijden.

Bovendien heb ik nu te weinig met de CB gereden om dit te beoordelen.
De shock is wel beperkt verstelbaar dat is niet gunstig!

Bovendien geldt……dat zeker niet iedereen zodanig sportief rijdt/wil rijden dat aanpassingen noodzakelijk is!!
Ik denk dat slechts minder dan 40 % er over moet nadenken en er minder dan 15 % het noodzakelijk acht!
Plat door een bochtje (uitlaat aan de grond b.v. )gaan heeft niets of heel weing met goede vering te maken!

Succes!

·
Registered
618 Posts
Discussion Starter #7
Hoi Theo, bedankt voor jouw bijdrage. Ik vind het een terechte opmerking dat velen onnodig laten sleutelen aan de vering, temeer daar 99% straatgebruik dit niet verantwoordt. Zelf houd ik er een sportieve rijstijl op na maar die leunt zeker niet aan op circuitgebruik (kan gewoon niet op de openbare weg) dus denk ik inderdaad dat andere veren denkelijk niet meteen hoeft. Ik heb ze vooraan ietsjes strakker laten afregelen en ben voorlopig tevreden voor sportief straatgebuik. Ik stelde me enkel de vraag of Hyperpro een ander gedrag (lees verbeterd) zou geven, volgens jou dus denkelijk wel.

·
Registered
269 Posts
Ja vooral meer marge zal het opleveren in je (sportieve) gebruiksgebied!
Nu alles strak zetten door meer voorspanning op je veren te zetten levert helaas ook een andere rijhoogte op (hoger) waardoor je de overige rijeigenschappen beinvloed! Zoals minder makkelijk om te leggen in het kortere werk, etc etc
Verander je het 1 dan heeft dat gevolgen voor andere zaken in het hele spelletje.....!

Voorbeeld wij reden met Rob mijn zoon 68 kg schoon aan de haak en met pak en laarzen en helm!! 74.. (Ja ja zo nauwkeurig werkt het uiteindelijk) met geheel andere veren dan oem en vooral met een andere set up dan coureur 2 van het team die en 20 cm langer was en 10 kg zwaarder! Maar ook een andere rijstijl had....meer rond dan hoekig bv etc etc (personal thing)

Ik denk jouw foto's gezien hebbende, je rijstijl, dat je er zeker baat bij zal hebben solo rijdend!.

Hyperpro is zeker aanbevelenswaardig, net zoals WP etc
gr TT

·
Registered
269 Posts
Misschien helpt dit om je gedachten op een rij te krijgen....blokken horen tegenover elkaar te staan dat lukt niet maar kleur wit hoort bij antwoord wit en grijs bij grijs

Attachments

·
Registered
109 Posts
mijn 900 begon te zwalpen in de bochten vanaf 130 km/u, na de hyperpro upgrade was dit volledig weg

de invoerder van WP voor België zit hier in Mol, ben er zelf nog nooit geweest...

gr Tom

1 - 11 of 11 Posts